سوره اسراء
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

معرفی سوره اسراء

 

سوره اسراء

 

ترتیب سوره به ترتیب جمع آوری، هفدهمین سوره است و به ترتیب نزول، چهل و نهمین سوره است که بعد از سوره قصص و قبل از سوره یونس نازل شده است.  به معنی حرکت و سیر شبانه . سوره مکی و تعداد آیات آن  ۱۱۱ آیه ، تعداد کلمات آن ۱۵۳۳  آیه و تعداد حروف آن ۶۴۶۰  حرف می باشد .

 

 علت نام‌گذاری

 

به جهت آیه اول سوره که اشاره به حرکت و سیر شبانه پیامبر اسلام(ص) از مسجدالحرام به مسجدالاقصی  و نشان دادن اسرار خلقت و توحید و قدرت خداوندبه پیامبرش سوره اسراء و به جهت این که در این سوره بیشتر به داستانهایی از قوم بنی‌اسرائیل پرداخته شده است ، از این رو به آن سوره بنی اسرائیل هم می‌گویند.  نام دیگر سوره سبحان است .  

محتویات سوره

 محتوای سوره با تسبیح خدا آغاز و با حمد و تکبیر او پایان می یابد.

دلایل نبوت، قرآن، معراج، خداشناسی.

معاد و مسأله کیفر و پاداش و نامه اعمال و نتایج آن.

سرگذشت پرماجرای بنی اسرائیل و ضعف و قوت و پیروزی وشکست آنان، مایه عبرت برای مسلمانان.

مسأله حساب و کتاب در زندگی این جهان به عنوان نمونه ای برای جهان دیگر.

حق شناسی درهمه سطوح، به ویژه درباره خویشاوندان و مخصوصاً پدر و مادر.

تحریم اسراف و تبذیر و بخل، فرزند کشی، زنا، خوردن مال یتیمان، کم فروشی، تکبر و خونریزی.

مبارزه با هر گونه لجاجت دربرابر حق و آثار زیانبار گناه.

شخصیت انسان و برتری او بر سایر مخلوقات.

تأثیر قرآن برای درمان بیماریهای اخلاقی و اجتماعی.

اعجاز قرآن وناتوانی در مقابله با آن.

وسوسه های شیطان و هشدار مؤمنان نسبت به راههای نفوذ شیطان.

نکات اخلاقی (اخلاق خانواده و اجتماع )

فرازهایی از تاریخ پیامبران به عنوان درسهای عبرتی برای همه انسانها

 

ثواب قرائت سوره

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : هر کس این سوره را بخواند و هنگام خواندن آیه ای که درباره پدر و مادر است(و قضی ربک الا تعبدوا و...) دچار رقّت قلب شود در بهشت اجری به او داده می شود که برابر ۲۴۰۰ پیمانه و هر پیمانه ای از تمام نعمت های دنیا بهتر است.

امام صادق (ع) میفرمایند : کسی که سوره بنی اسرائیل را هر شب جمعه بخواند از دنیا نخواهد رفت تا اینکه" قائم" را درک کند و از یارانش خواهد بود".

 حضرت باقر عليه السلام مى فرمود: هركس همه مسبحات (يعنى سوره هائى كه اول آن سبح يا يسبح است ) پيش از آن كه بخوابد آن ها را بخواند، آن كس نميرد تا حضرت قائم عليه السلام را درك كند و اگر بميرد در جوار نبى اكرم حضرت محمد صلى الله عليه و آله خواهد بود.

 

فوائد تلاوت سوره

 

جهت برآورده شدن حاجات هر که بابت هر مشکلی  ۷ بار این سوره را پشت سر هم بخواند حاجتش برآورده می شود.

جهت باز شدن زبان طفل ، این سوره را با مشک و زعفران نوشته و شسته و به طفل بخورانید.

جهت زیاد شدن فهم و قدرت سخنوری اگر هر کس سوره اسراء را در ظرفی نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد، سخنرانی بر او سخت نخواهد شد و زبانش به صدق و درستی گویا شده و فهمش زیاد می شود

جهت درمان وسواس در سخنی از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است : ای علی برای در امان ماندن از وسواس و رفع وسواس آیات (۴۵-۴۶) سوره اسراء را بخوان.

جهت درمان درد امام صادق فرموده اند: هر یک از مؤمنین دچار درد و ناراحتی شود و با خلوص نیت آیه ۸۲ را بخواند و بر موضع درد دست بکشد خداوند او را از آن درد نجات می دهد، حال هر نوع درد و بیماری که می خواهد باشد.

جهت ایمن شدن در برابر سرقت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: خواندن آیات ۱۱۰و۱۱۱ سوره اسراء مایه امان از سرقت از امت من می شود.

همچنین از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده: مردی از ایشان خواست تعویذی برای سرقت به او تعلیم دهد گفت:هرچند وقت شبانه چیزی از خانه ما می دزدند، امام فرمود:  هر وقت خواستی به رختخواب روی این آیات ۱۱۰ و ۱۱۱سوره اسراء را بخوان .

اگر بر مكانى يا متاعى كه از دزد يا آتش گرفتن بترسيد اين دو آيه ۱۱۰ و ۱۱۱را با آية الكرسى بر حلقه هاى در و بر قفل آن بخوانيد انشاء الله از دزد و آتش گرفتن حفظ بماند.
برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم